lördag 22 januari 2011

Tredje gången gillt!

Säsongens sista prov idag – Utility Gundog Society’s Herts, Beds, Bucks- avdelning – drivna fåglar på framlidna Barbara Cartlands gods Camfield Estate. Vi var 16 ekipage på startlinjen och bakom domarböckerna återfanns Phil Garton, Godfrey Lowe, Mary Jane Opie och Paul Wintersgill. Jag har egentligen svårt för drivna prov – det blir väldigt konstlat när man först sätter hundarna så att fåglarna faller precis runt fötterna och sedan går därifrån för att skicka tillbaka från lämpligt avstånd. Men så går det till – take it or leave it!

Grim har varit helt strålande idag, jag hade inte kunnat begära mer av honom. Han tog sig snabbt till angivet område (oavsett om det var 50 el 150 meter och oberoende av om det fanns buskage, staket el bäckraviner i vägen), omedelbar åtlydnad de få gånger jag tvingades korrigera och, viktigast av allt, ett underbart effektivt sök där jag ville. Vi hade sex helt rena apporter (bland annat två eyewipes) och jag kände att vi låg bra till. Men flera andra hundar gick också starkt och eftersom man inte ser så mycket av de andra när domarparen arbetar på olika håll var det svårt att få en helhetsbild.

Fem hundar kallades i alla fall till sluttävlan varav Grim var en! Jag hade förra veckans debacle i färskt minne och på näst sista apporten höll jag också på att göra bort oss totalt. Som tur var lyckades jag rädda situationen och i allra sista omgången gjorde vi det överlägset bästa arbetet. Underbart skönt att sluta i topp och jag trodde nog att vi hade lite försprång, men man vet ju aldrig vad domarna tycker…

Många kom fram och gratulerade mig på vägen tillbaka till bilarna men jag vågade såklart inte ta ut något i förskott. Strax före run-offen hade Tom pratat med Phil Askew (som startade både på Ampton och idag) och undrade vad han trodde – ”she should had won last week and I’d think she is the one to beat today as well” var hans svar och syftade på mig. Men även om Mr Askew är domare och borde veta vad han pratar om så dömde han ju inte idag och tiden mellan provets avslutande och prisutdelningen var nog den värsta på hela dagen!

Men jodå, den här gången nådde vi hela vägen – vi ropades fram som vinnare och Gun´s Choice!!!



FTW Searover Day One

Jösses…

19 kommentarer:

  1. Ett stort och varmt GRATTIS!!!

    Birgitta SW

    SvaraRadera
  2. Duktiga Grim-grus! Och Soffi såklart... :-)

    SvaraRadera
  3. Härligt Sofia! Njut i fulla drag och stort grattis från oss. Kram

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt! STORT grattis! :-)

    SvaraRadera
  5. Ett stort grattis!!!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  6. Vi är också överväldigade, vilken bedrift! Grattiskramar!!!

    SvaraRadera
  7. Many Congratulations , there must be some good blood in there some where !!! I hope they have the red carpet ready for you when you go back to Sweden .You have achieved so much in such a short time ,we are truly delighted for you . Big hugs for the wonderful Grim and of course his fantastic Dad.
    The Stazjep Gang

    SvaraRadera
  8. Knappt man tror det är sant men åhh vad duktiga ni är! Vi är så stolta och glada för er! Kramar i stora lass. Jill & co

    SvaraRadera
  9. Shit va kul Sofia. Grattis från Kristina, Hero och Walle

    SvaraRadera
  10. Hipp hipp hurra vad ni är duktiga, ett riktigt stort grattis från oss på Wij.

    SvaraRadera
  11. Grattis Sofia! Såimponerande duktigt gjort! Anne

    SvaraRadera
  12. Många grattis till er, så himla bra ni är. Härligt jobbat.
    Marina o moster Dot

    SvaraRadera
  13. Ett stort grattis till en strålande prestation.

    Kul att läsa Dina fina referat.

    Thom

    SvaraRadera
  14. Stort grattis! Vilken fantastisk dag ni måste ha haft. Kanonbra jobbat!
    Kram Sara

    SvaraRadera
  15. Stort GRATTIS till storebror och "farmor"
    Lena o Trixi

    SvaraRadera
  16. Stort grattis till dig och Grim

    kram från Anna och Tassa

    SvaraRadera
  17. Bra gjort..jag sa ju att du skulle vinna !

    / J

    SvaraRadera
  18. Helt fantastiskt, grattis!!!!!!!!!!
    Linda

    SvaraRadera